Siirry sisältöön

Olen humanisti -kampanja nostaa esiin humanistien moninaisuutta

Taina / 30.8.2019

Kampanjan taustalla on kolme Akavan Erityisalojen jäsenyhdistystä: Kieliasiantuntijat ry, Museoalan ammattiliitto MAL ja Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU, jotka yhdessä haluavat lisätä tietoutta humanistien monipuolisesta osaamisesta. Valtakunnallinen kampanjaviikko on 2.-8.9.2019.

Olen humanisti -logo

Olen humanisti -kampanjan tavoitteena on pyrkiä parantaa humanististen tutkintojen arvostusta yhteiskunnassa ja työmarkkinoilla. Rekrytoivilla työnantajilla ei aina ole ymmärrystä humanistisen tutkinnon myötä tulevasta monipuolisesta osaamisesta, jos he eivät ole itse opiskelleet alaa. Tutkinnon monipuolisuus voi kuitenkin olla työelämässä huomattava etu, koska humanisti voi tarttua hyvin erilaisiin tehtäviin.

Humanistien vahvuutena työelämässä on muun muassa ympäröivän maailman ja ihmisten toiminnan syvällinen ymmärtäminen. Humanistit hahmottavat suuria kokonaisuuksia, ja heillä on kyky ajatella kriittisesti. Näistä taidoista on etua monenlaisissa organisaatioissa monentyyppisissä tehtävissä.

”Suomessa on pitkään arvostettu ns. kovia tieteitä, joiden varjoon humanistinen osaaminen herkästi jää. Ihmisymmärrystä kuitenkin tarvitaan työelämässä monissa asiantuntijatehtävissä, esimerkiksi kun kehitetään teknologiaa palvelemaan paremmin ihmisten tarpeita, analysoidaan ihmisten toimintaan perustuvaa dataa, suunnitellaan prosesseja ihmiskeskeisiksi tai halutaan viestiä tehokkaasti. Humanistisen osaamisen tuomaa hyötyä yhteiskunnalle ei vielä täysin tunnisteta tai ymmärretä. Sitä yritämme tällä kampanjalla korjata”, sanoo Kieliasiantuntijat ry:n asiantuntija Taina Ukkola.

Kampanjaa voi seurata sosiaalisessa mediassa Instagramissa ja Facebookissa tunnisteella @olenhumanisti. Voit jakaa myös oman uratarinasi tai ajatuksesi humanismista tunnisteella #olenhumanisti.

Lisätiedot:
asiantuntija Taina Ukkola
Kieliasiantuntijat ry
taina.ukkola@kieliasiantuntijat.fi
045 667 5464