Siirry sisältöön

Kommunernas beslutsfattare kan skapa förutsättningar för mångsidigare lärande av språk 

24.1.2025

Barn och ungdomar vill lära sig språk. Möjligheterna till mångsidiga språkstudier har dock minskat i många skolor. Vad kan kommunerna göra för att förbättra ungas möjligheter att studera språk och bli språkkunniga medborgare?

Tillsammans med Språklärarförbundet i Finland SUKOL rf och nätverket LUKKI har vi publicerat en video om hur kommunerna kan främja studier i främmande språk. Videon är ett led i vårt påverkansarbete i kommunalvalet.  

I en språkvänlig kommun börjar språkfostran på daghem, där lärare inom småbarnspedagogik och lågstadielärare drar språkduschar för de mindre barnen och ger språkinformation till de lite äldre barnen. 

Elever och föräldrar kan påverka vilka språk som undervisas på lågstadiet.I årskurs 1 ska det finnas flera alternativ till A1-språk. I årskurs 3 väljs som A2-språk engelska eller något annat främmande språk.På högstadiet bör det finnas valbara språk baserade på elevernas önskemål.På andra stadiet gäller det att uppmuntra studerandena att skriva språk i studentexamen. 

I en språkvänlig kommun är det alltid en språklärare eller klasslärare specialiserad på språk som ansvarar för undervisningen.Alla är värda en god grund för fortsatta studier.  

Att satsa på språkundervisning är en fråga om värderingar. Kommunernas beslutsfattare kan påverka möjligheterna till mångsidiga språkstudier för barn och ungdomar.  

Språkexperter rf:s främsta mål i kommunalvalskampanjen 2025 är att barn och ungdomar ska ges en möjlighet att lära sig språk oberoende av hemort och att kommunerna ska köpa högklassiga språktjänster.

Läs mer (på finska)

17.12.2024 Oppilaat haluavat opiskella kieliä, mutta kunnat eivät tarjoa opintoja