Kuntapäättäjillä valta luoda edellytykset monipuoliselle kieltenoppimiselle
24.1.2025
Lapset ja nuoret haluavat opiskella kieliä. Mahdollisuudet monipuoliseen kieltenoppimiseen ovat kuitenkin monissa kouluissa heikentyneet. Miten kunnat voivat vaikuttaa siihen, että nuoret saisivat opiskella kieliä ja meille kasvaisi kielitaitoisia kansalaisia?
Olemme julkaisseet yhdessä Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n ja LUKKI-verkoston kanssa videon, joka havainnollistaa, miten kunnissa voidaan edistää vieraiden kielten oppimista. Video on osa kuntavaalivaikuttamistamme.
Kielimyönteisessä kunnassa kielikasvatus alkaa jo päiväkodissa, jossa varhaiskasvatuksen ja alakoulun opettajat pitävät lapsille kielisuihkuja ja vanhemmille kieli-infoja. Oppilaat ja vanhemmat pääsevät vaikuttamaan siihen, mitä kieliä alakoulussa opetetaan.
Ensimmäisellä luokalla A1-kieleksi pitäisi tarjota useampia vaihtoehtoja. Kolmannella luokalla A2-kieleksi tarjotaan englantia tai jotakin muuta vierasta kieltä. Yläkoulussa valinnaisia kieliä tulisi tarjota oppilaiden toiveiden perusteella ja lukiossa rohkaista opiskelijoita kirjoittamaan kieliä ylioppilaskokeissa. Kielimyönteisessä kunnassa opetuksesta vastaa aina kieltenopettaja tai kieliin erikoistunut luokanopettaja.
Varhain aloitetulla kielikasvatuksella ja kattavalla vieraiden kielten opetuksella nuorille voidaan tarjota hyvät lähtökohdat myös jatko-opintoihin. Tämä on tärkeää, sillä kieliasiantuntijoita tarvitaan työelämässä.
Panostus kieltenopetukseen on arvovalinta. Kuntapäättäjillä on valta vaikuttaa siihen, onko lapsilla ja nuorilla mahdollisuuksia monipuoliseen kieltenoppimiseen.
Kieliasiantuntijat ry:n kevään 2025 kuntavaalikampanjan päätavoitteet ovat, että lapsilla ja nuorilla olisi mahdollisuus oppia kieliä asuinpaikastaan riippumatta ja kunnat ostaisivat laadukkaita kielipalveluita.
Lue lisää
17.12.2024 Oppilaat haluavat opiskella kieliä, mutta kunnat eivät tarjoa opintoja